Landschapstalks 2: De RES: energieopgave langs de A9

De tweede landschapstalk vindt op en naast de A9 plaats. Welke mogelijkheden biedt de snelweg voor het opwekken van zonne-energie? Het maatschappelijke gesprek over de energietransitie leidt tot discussie. Ellen Klaus en Marrit van Zandbergen praten met Edward Stigter (gedeputeerde duurzame energie en klimaat van provincie Noord-Holland), landschapsontwerper Laura de Bonth (Urban Synergy), Jan Timmerman (Rijkswaterstaat), en Ian Minnes van Jong RES Noord-Holland.

“Het is tien over twaalf, dus wachten is geen optie. Zonnevelden moeten overal waar mogelijk geplaatst worden”, zegt vooral de jonge generatie met gevoel voor urgentie, daarbij vaak voorbijgaand aan de impact daarvan op het landschap. Er is een duidelijk tegengeluid van mensen die niet zozeer tegen zonne-energie zijn, maar die wel om zorgvuldigheid vragen: “Zonnevelden moeten zoveel mogelijk gebundeld aangelegd worden zodat ze een optimale opbrengst opleveren en zodat er geen versnippering ontstaat. Een goed ontwerp is essentieel, ook langs de snelweg.”

Achter onze snelwegen schuilt een ontwerptraditie en zorgvuldigheid is inderdaad geboden. Zonne-energie hoort iets aan de snelweg toe te voegen in plaats van er afbreuk aan te doen. Dat ontwerpen met zonnepanelen mogelijk is blijkt uit de A37, de zonneweg in Drenthe. Ze kunnen ook onopvallend geplaats worden, zodat de impact op het landschap minimaal blijft. Dat we er goed over na moeten denken is de boodschap.

Bekijk de video en foto’s hier.

Landschapstalks 2022

De zonovergoten Landschapstalks 2022 waren een succes. In de laatste week van april bezochten het Steunpunt  Monumenten & Archeologie Noord-Holland en Ode aan het Landschap Noord-Holland vier bijzondere plekken. Op deze plekken van ontwikkeling voerden we discussie en vierden we het landschap.

(Beeldverantwoording: Video door filmmaker Erris van Ginkel. Foto’s door André Russcher)

Deel dit artikel

Categorieën

Tags

Gerelateerde berichten

  • Energielabelplicht voor monumenten: wat betekent dit voor gemeenten?

    Categorie: Duurzaamheid

    Vanaf 29 mei 2026 geldt de energielabelplicht ook voor beschermde monumenten. Daarmee vervalt de uitzonderingspositie die monumenten lange tijd hadden. Net als bij andere gebouwen moet bij verkoop, verhuur of het aangaan van een nieuw huurcontract van een monument een energielabel worden gemaakt. Die wijziging roept vooral vragen op bij monumenteigenaren. Wanneer is een label nodig? Wat betekent dit voor mijn pand? En moet ik nu ook gaan verduurzamen? In de praktijk zullen veel van deze vragen op het bord van de erfgoedambtenaar terechtkomen, als eerste aanspreekpunt van monumenteneigenaren. In dit artikel lees je in het kort wat je als ambtenaar moet weten over het verplichte energielabel voor monumenten.

  • Vastgelopen herbestemming? Het Steunpunt helpt je verder

    Categorie: Gebouwd erfgoed

    Herbestemming is dé manier om erfgoed een nieuwe toekomst te geven. In de praktijk blijkt de laatste stap – van een goed plan naar daadwerkelijke uitvoering – soms stroperig te zijn. Met drie expertsessies wil het Steunpunt gemeenten in Noord-Holland praktisch helpen om vastgelopen herbestemmingscasussen weer vlot te trekken.